Jauns ES Mūžizglītības programmas Comenius apakšprogrammas aktivitātes "Comenius daudzpusējās partnerības" projekts Dobeles Valsts ģimnāzijā
Šā gada 28. jūnijā Valsts Izglītības attīstības aģentūras mājas lapā tika publiskoti Eiropas Savienības Mūžizglītības programmas 2013. gada konkursa Comenius apakšprogrammas aktivitātes "Comenius daudzpusējās partnerības" ietvaros iesniegto projektu konkursa rezultāti. Apstiprināto projektu skaitā ir arī projekts, kurā kopā ar vēl 7 ES dalībvalstīm piedalīsies Dobeles Valsts ģimnāzijas skolotāji un skolēni. Projekta nosaukums ir "Save The Earth Please"(S.T.E.P.), kas tulkojumā nozīmē "Lūdzu, glābiet zemi". Projekta partneri ir: Turcija (koordinator valsts), Spānija, Rumānija, Lietuva, Polija, Ungārija, Īrija un Latvija. Projekta koordinatore DVĢ ir angļu valodas skolotāja E. Freija
Projekta galvenais mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību dabā notiekošajiem procesiem, pētīt tos, skaidrot, kāda ietekme uz dabu ir cilvēku rīcībai, informēt par augu un dzīvnieku sugām, kuras ir apdraudētas, skaidrot, kas būtu darāms, lai mēs spētu aizsargāt un saglabāt vidi, kurā dzīvojam. Projekta iniciatoru mērķis ir skaidrot sabiedrībai, ka mūsu un visu nākošo paaudžu nākotni lielā mērā ietekmē un ietekmēs mūsu saudzīga attieksme pret to.
Projekta ietvaros no 2013. gada 1. augusta līdz 2015. gada martam skolēni skolotāju vadībā pētīs katras dalībvalsts vides problēmas, apdraudētās sugas, vāks materiālus par tām un apmainīsies ar šo informāciju, tādējādi uzzinot ne tikai par savu valsti un raksturīgākajām problēmām, bet arī gūstot priekšstatu un zināšanas par procesiem citās ES valstīs. Pirmajā gadā akcents galvenokārt uz vides materiālu apkopošanu. Tā, piemēram, paredzēts pētīt Īrijā – purvu, mežu, upju krastu un pļavu augus, Polijā – dabas liegumus un mežus, Spānijā – Vidusjūras piekrasti un ar to saistītās problēmas, Latvijā – ezeru ekosistēmas, Rumānijā – kalnus, ielejas, Turcijā – vāks materiālus par jaunizveidoto Botānisko dārzu Ankarā. Materiāli tiks apkopoti, pētīti, salīdzināti un analizēti. Otrajā gadā skolēni strādās pie iespējamo problēmsituāciju risinājumu izstrādes, spriedīs, kā mēs: skolēni, skolotāji, sabiedrība kopumā varētu rīkoties, lai mazinātu apdraudējumu dabai.
Kāpēc tieši projekts saistīts ar apkārtējās vides izpēti un problēmām?
Šāda projekta tēma tika izvēlēta vairāku iemeslu dēļ.
Pirmkārt, Dobeles Valsts ģimnāzija ir slavena ar spēcīgo matemātikas un dabaszinātņu programmu. Darbojoties šī projekta ietvaros, skolēni papildinās savas akadēmiskās zināšanas visos dabas zinātņu priekšmetos. Paralēli teorētiskām zināšanām, viņiem tiks piedāvāta iespēja arī praktiski darboties. Pie tam projekta ietvaros ir paredzētas vairākas tikšanās ar dalībvalstu pārstāvjiem.
Otrkārt, dabas aizsardzības tēma ir viena no aktuālākajām tēmām, ņemot vērā cilvēku darbības ietekmi uz dabu un šīs darbības seku izraisītās pārmaiņas. Un lai gan jau tagad daudz par šīm problēmām tiek runāts, mēs uzskatām, ka joprojām sabiedrības izglītošanas process šajā virzienā ir noteikti turpināms.
Treškārt, skolēni darbojoties projektā, izmantos dažādas modernās tehnoloģijas, veidos videofilmas, veidos mājas lapu, piedalīsies videokonferencēs utt. Tas noteikti dos neatsveramu pieredzi moderno tehnoloģiju izmantošanas jomā.
Ceturtkārt, projekta valoda ir angļu valoda. Skolēni uzlabos savas praktiskās komunikācijas spējas šajā svešvalodā, papildinās vārdu krājumu, nodibinās kontaktus ar skolēniem citās ES dalībvalstīs. Šobrīd arvien aktuālāka kļūst tā saucamā starppriekšmetu saikne, arvien vairāk ir ieteikumi atsevišķus mācību priekšmetus, šajā gadījumā dabas zinātņu priekšmetus, mācīt angļu valodā. Pamatojums šādai tendencei ir skolēnu labāka, vispusīgāka sagatavotība studijām tālāk augstskolā, kur jau tagad arvien biežāk tiek piedāvātas vieslektoru lekcijas angļu valodā.
Piektkārt, DVĢ skolotāji gūs jaunu sadarbības pieredzi, uzlabos praktiskās svešvalodas zināšanas, pilnveidos un dažādos mācību saturu, tā padarot dabaszinātņu stundas vēl interesantākas un informatīvi bagātākas.
Visa projekta darbības laikā ir plānots informēt sabiedrību par projekta gaitu, pētījumiem, secinājumiem, tādējādi projekta iniciatori cer, ka tiks veidota sabiedrības apziņa par atbildīgu izturēšanos pret vidi, kurā dzīvojam.
Projekta koordinatore Dobeles Valsts ģimnāzijā ir angļu valodas skolotāja Elita Freija.
Projekts ir saņēmis finansējumu ES Mūžizglītības programmas ietvaros.